Dydaktyka Języka Polskiego jako Obcego – moduł I i II – cena promocyjna

[elfsight_click_to_call id=”1″]
Dydaktyka Języka Polskiego jako Obcego – moduł I i II
![]() Dostępne formy |
![]() Czas trwania |
![]() Data rozpoczęcia |
![]() Inwestycja |
---|---|---|---|
– stacjonarna – on-line |
3 semestry 360 godzin |
– październik – luty |
od 310 PLN Rozłóż na raty |
Cel studiów
Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i dydaktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela kultury i języka polskiego cudzoziemców na wszystkich poziomach zaawansowania (A0-C2) zarówno w instytucjach krajowych, jak i w szkołach poza granicami Polski.
Adresaci
Adresatami studiów są absolwenci neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich a także absolwenci studiów niehumanistycznych
Korzyści dla słuchaczy
Absolwent zdobędzie wiedzę z zakresu metod nauczania języka polskiego jako obcego i opisów poziomów kompetencji językowej. Zapozna się z najnowszymi technikami nauczania podsystemów języka polskiego oraz metodami nauczania sprawności językowych i będzie umiał stosować je w praktyce dydaktycznej. Pozna metody testowania języka polskiego jako obcego, aby nauczał nie tylko zgodnie z obowiązującymi standardami, ale też potrafił przygotować do egzaminu państwowego. Absolwent zdobędzie umiejętność tworzenia określonych typów kursów i budowania autorskich programów dostosowanych do poziomu zaawansowania. Zaznajomi się z technikami multimedialnymi (słowniki, programy komputerowe, platformy e-learningowe) i sposobami ich wykorzystania w pracy lektora języka polskiego.
Absolwenci otrzymują dyplom ukończenia studiów nauczania języka polskiego jako obcego uprawniający do wykonywania zawodu lektora języka polskiego w kraju i za granicą.
Absolwenci studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, którzy ukończyli studia drugiego stopnia w zakresie filologii polskiej lub neofilologii mogą być członkami komisji egzaminacyjnej w podmiotach uprawnionych do organizowania egzaminu z języka polskiego jako obcego, który pozwala na urzędowe poświadczenie znajomości języka polskiego cudzoziemcom lub obywatelom polskim na stałe zamieszkującym za granicą zgodnie z Ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizowaniu i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.
Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy posiada uprawnienia do organizowania egzaminów z języka polskiego jako obcego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego.
Kadra
Wykładowcami są glottodydaktycy języka polskiego, będący pracownikami ośrodków akademickich zajmujących się nauczaniem, testowaniem i promowaniem języka i kultury polskiej, mający wieloletnie doświadczenie w kształceniu lektorów języka polskiego.
Ramowy program
MODUŁ I – obowiązkowy dla absolwentów filologii polskiej 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli oraz cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).
- Nauczanie polskiej wymowy i ortografii:
– techniki nauczania wymowy i ortografii języka polskiego obcokrajowców
– wymowa na lekcjach języka polskiego jako obcego – rola słuchania w treningu fonetycznym, rodzaje ćwiczeń fonetycznych
– ortografia na lekcjach – słuchanie a ortografia, rodzaje ćwiczeń ortograficznych
– teksty kultury na lekcji fonetyki
– rodzaje dyktand - Nauczanie gramatyki:
– najnowsze koncepcje nauczania gramatyki (nauczanie metodą komunikacyjną języka o rozwiniętej fleksji, kolejność wprowadzania poszczególnych zagadnień gramatycznych)
– konwencjonalne i niekonwencjonalne techniki wprowadzania, utrwalania i praktykowania materiału gramatycznego
– przegląd pomocy dydaktycznych przeznaczonych na poszczególne poziomy zaawansowania
– zapoznanie słuchaczy z wykazem zagadnień gramatycznych dla poziomu B1, B2 i C1 według „Standardów wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego” - Nauczanie słownictwa:
– najnowsze koncepcje nauczania leksyki
– konwencjonalne i niekonwencjonalne metody wprowadzania i utrwalania słownictwa
– przegląd pomocy dydaktycznych
– przegląd słowników języka polskiego – ogólnych i dla cudzoziemców
– wykaz zagadnień leksykalnych dla poziomów B1, B2, C1 zawartych w „Standardach wymagań dla poszczególnych certyfikatowych poziomów zaawansowania znajomości języka polskiego jako obcego” - Nauczanie mówienia i słuchania:
– techniki nauczania mówienia i słuchania
– prezentacja typów ćwiczeń z podziałem na poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
– korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych - Nauczanie czytania i pisania:
– techniki nauczania czytania i pisania
– przykłady ćwiczeń do nauki czytania i pisania z podziałem na poszczególne poziomy znajomości jpjo (od A1 do C2)
– korelacja z nauczaniem pozostałych sprawności językowych - Nauczanie literatury i kultury:
– funkcjonalizacja tekstów literackich na lekcji języka polskiego jako obcego
– analiza propozycji metodycznych odnośnie do nauczania literatury i kultury polskiej jako obcej
– prezentacja podręczników do nauczania jpjo pod kątem obecności i sposobu wykorzystania tekstów literackich - Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny cudzoziemców:
– ogólna charakterystyka systemu językowego polszczyzny
– wybrane trudności wynikające z różnic między polszczyzną a j. angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim, etc.
– problemy wynikające z interferencji językowej (typy kalek językowych)
– problemy interkulturowe (trudności wynikające z różnic kulturowych)
– polska specyfika kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego - Planowanie kursu i lekcji języka polskiego jako obcego:
– zasady planowania kursu języka polskiego jako obcego
– system certyfikatowy języka polskiego jako obcego i standardy wymagań egzaminacyjnych
– charakterystyka podręczników i pomocy dydaktycznych w nauczaniu języka polskiego jako obcego
– zadania lektora języka polskiego jako obcego - Pomiar wyników kształcenia – testowanie i sprawdzanie
– rodzaje kontroli i jej znaczenie w dydaktyce języka obcego, pomiar różnicujący i sprawdzający
– testy językowe i ich rodzaje, kryteria poprawności testu
– ocenianie i punktowanie jednostek testu i zadań otwartych
– certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego
– testowanie sprawności językowych
– testowanie części systemu języka polskiego - Multimedia w nauczaniu języka polskiego jako obcego
– teoretyczne podstawy wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu jpjo
– programy komputerowe wspomagające pracę nauczyciela jpjo
– e-słowniki języka polskiego, korpusy współczesnej polszczyzny, platformy edukacyjne – omówienie przydatności i sposobów wykorzystania na lekcji jpjo - Praktyki:
– prowadzone są w Letniej Szkole Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców przy WSG
MODUŁ II – obowiązkowy dla absolwentów neofilologii i innych studiów społeczno-humanistycznych 1. i 2. stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz dla absolwentów studiów niehumanistycznych w tym czynnych zawodowo nauczycieli oraz cudzoziemców, którzy ukończyli filologię polską (za granicą).
- Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego:
– podstawowe zagadnienia z zakresu fonetyki – budowa aparatu mowy, charakterystyka artykulacyjna głosek, zmiany głoskowe
– odmiana rzeczowników, liczebników i przymiotników i czasowników
– słowotwórstwo – sposoby tworzenia derywatów prostych i złożonych, najważniejsze formanty
– budowa zdania prostego i złożonego, związki linearne, strukturalne i semantyczne, części zdania pojedynczego, typy zdań złożonych - Gramatyka funkcjonalna języka polskiego:
– funkcje poszczególnych części mowy
– funkcje składniowe i semantyczne przypadka
– klasy semantyczne czasowników – charakterystyka
– związki rzeczownika z liczebnikiem i rzeczownikiem
– wybrane problemy budowy zdania prostego i złożonego - Stylistyka i kultura języka:
– środowiskowe zróżnicowanie polszczyzny
– odmiany stylowe języka polskiego
– trudne miejsca polszczyzny - Polska literatura współczesna:
– fazy rozwojowe literatury po 1945 r.
– główne nurty w literaturze po 1945 r.
– sylwetki pisarzy - Wiedza o filmie polskim:
– główne nurty w filmie polskim po 1945 r.
– polska szkoła filmowa - Teatr polski:
– największe dokonania w teatrze polskim od renesansu do przełomu XIX i XX w.
– polski teatr monumentalny
– reformatorzy teatru polskiego
– polski dramat i teatr na początku XXI wieku - Sztuka ludowa:
– polskie tańce ludowe
– podania i baśnie ludowe
– główne nurty w sztuce ludowej - Wybrane zagadnienia z historii Polski:
– najważniejsze wydarzenia w historii Polski od średniowiecza do współczesności
– Polska w świecie współczesnym
Forma zaliczenia
- Zaliczenia z wszystkich przedmiotów
- Egzamin końcowy
- Praktyki
Czas trwania studiów: 3 semestry / 360 godzin
Zapisz się on-line Zadaj nam pytanie