Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym

Słuchacze szkolenia zostaną wyposażeni w wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu prawidłowości rozwoju i sprawowania opieki nad dzieckiem do 3 roku życia, umożliwiającym im realizację funkcji opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej.
Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym

Szkolenie „Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym”Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym jest organizowany na podstawie art. 48 ust. 1 i 2

Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

Program kursu jest zgodny z:
Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna.

Adresaci kursu Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym

Osoby chcące podjąć pracę jako opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym:

  • posiadające co najmniej wykształcenie średnie
  • nie posiadające kwalifikacji: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo wychowawczego,
  • nie posiadające co najmniej dwuletniego doświadczenia w pracy z dziećmi do lat 3.

Ponadto opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być osoba, która:

  • daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi
  • nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona
  • wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego
  • pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd
  • nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.

 

Program kursu Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym

I Moduł: Psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki:

  • uwarunkowania i etapy rozwoju jednostki w cyklu życia
  • osiągnięcia rozwojowe na poszczególnych etapach – wspieranie rozwoju
  • adaptacja jako rezultat rozwoju – wybrane zagadnienia.

II Moduł: Rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa:

  • neurologiczne podstawy rozwoju dziecka
  • aspekty (poznawczy, psychospołeczny i motoryczny) oraz mechanizmy rozwoju dziecka
  • szanse i zagrożenia rozwoju dziecka
  • zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym.

III Moduł: Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka:

  • diagnozowanie i stymulowanie potrzeb rozwojowych dziecka
  • planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa)
  • opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem
  • zaburzenia rozwoju dziecka – specyfika opieki
  • kreowanie środowiska rozwoju dziecka
  • współpraca z rodzicami i środowiskiem społecznym
  • zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – wprowadzanie dziecka w kulturę
  • zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne, techniczne.

IV Moduł: Kompetencje opiekuna dziecka:

  • odpowiedzialność prawna opiekuna.
  • bezpieczeństwo i higiena pracy.
  • podstawy medycyny ratunkowej – udzielanie pierwszej pomocy.
  • radzenie sobie ze stresem i rozwiązywanie problemów.
  • emisja głosu.

V Moduł: Praktyki zawodowe.

Miejsce odbywania praktyk:

Uczestnik kursu jest zobowiązany do samodzielnej organizacji praktyk.

Metody prowadzenia zajęć 

Program szkolenia realizowany będzie w formie wykładów oraz przede wszystkim ćwiczeń lub warsztatów, podczas których wykorzystywane będą różnorodne metody aktywizujące uczestników, m.in. praca w kręgu, dyskusja panelowa, praca w parach, praca w małych grupach, burza mózgów, miniwykład, drzewo decyzyjne, drama, metoda projektu, metaplan, metoda 635, itp.

 

Nabyta wiedza i umiejętności oraz kwalifikacje uzyskane po ukończeniu szkolenia

Osoby, które ukończą szkolenie, będą posiadały wiadomości i umiejętności w zakresie:

  • sprawowania pełnej opieki nad dzieckiem w warunkach opieki instytucjonalnej i domowej
  • wykonywania zabiegów higienicznych i pielęgnacyjnych
  • prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka,
  • właściwych dla dzieci w wieku do lat 3
  • prowadzenia zajęć zabawowych z elementami edukacji, uwzględniających indywidualne potrzeby dziecka
  • nawiązywania współpracy z rodzicami/opiekunami dzieci uczęszczających na zajęcia poprzez prowadzenie konsultacji,
  • udzielanie porad i wsparcia rodzicom w zakresie pracy z dziećmi
  • budowania pozytywnych relacji z lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka
  • radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania pojawiających się problemów w sytuacjach zawodowych.

Świadectwo kwalifikacyjne:
Potwierdzeniem posiadanych kompetencji będzie otrzymanie zaświadczenia ukończenia szkolenia uprawniającego do pracy jako opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym.

Ilość godzin: 310 (230 h teorii + 80 h praktyk)

Cena kursu: 3000 zł

 

Zapisz się on-line Zadaj nam pytanie

Inne kursy